Framtids utsikter

eu-bild
Idag var jag på ett besök hos syon för att prata om min framtid. Var där för några veckor sedan och delade mina tankar om journalistiken med henne. Jag har vridit ratten nu, och är på väg åt ett annat håll än att skriva i tidningar. Visserligen så känner jag att jag egentligen verkligen vill bli journalist men eftersom framtidsutsikterna för det inte är allt för ljusa så tror jag att jag skippar det..

En annan av mina starka ambitioner är att bli jurist. Jag känner att det även där finns ett hinder då jag absolut inte har de betygen som krävs för att komma in på jursisthögskolan.
Det var då fru syo frågade varför jag ville bli jurist. Jag hade ingen jäkla aning egentligen. Troligen för att jag gillar att diskutera och argumentera, vill hemskt gärna påverka i allt som jag kan påverka och att jag tycker om att hjäla människor.
Så nu har jag fått i uppdrag av fru syo att titta runt på "europautbildningar" eftersom jag även sa att jag gärna vill ut ur Sverige, eller åtminstone till Stockholm. Hon sa att hon tror stenhårt på mig om att jag kan bli någonting inom juridik (fast kanske inte just jurist) inom eu.. Låter otroligt lockande.

Här kom min idé om att bli polis också in, och även där så nickade hon och sa att det visade tydligt på att jag hade en tendens till att hjälpa människor. Hon frågade då om jag var äventyrlig av mig, och det hade jag ingen aning om.
Så nu skulle hon kolla upp något kris-program till mig (det låter värre än vad det är, då blir jag tydligen en sådan person som ska sitta och fundera ut vad som händer om det kommer terrorister, hur man ska bekämpa brottsligheten osv. snacka om att jag kommer bli paranoid isf!) som tydligen låg i typ Umeå.. Ehrm, just det där med Umeå lät inte allt för lockande eftersom det är Stockholm eller Göteborg jag vill till.

Det tredje (egentligen fjärde) objektet som kom upp var min passion för böcker och jag berättade om min amibition att bli bokagent. Det var lite lustigt för jag fick sitta och berätta för henne vad en bokagent var för någonting (hahaha) - när det egentligen är hon som ska mig sådan information.
Hon sa att hon inte hade någon kännedom om det, men hon skulle kolla runt och sa att jag även borde ta kontakt med något förlag. Nu har jag gjort det.. Norstedts. Ska bli spännande om jag får något svar.

FRAMTIDEN, here i come!

Kommentarer
Postat av: monika

DU av alla kan klara av något sånt! jag tror starkt på dig ja :):):)

2007-10-17 @ 21:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--