Drakfruktens uppenbarelse

DrakfruktMin mamma skulle fara iväg till ICA och jag skrek i sista minuten att hon skulle köpa med lite frukt. Jag är nämligen en sann fruktoman och avgudar frukter i alla dess sorter. Men även om jag är en sådan fruktoman ger jag mig sällan in på outforskat vatten och smäller i mig sådana saker som jag inte har en aning om vad det är.
Men när min mamma anlände hem från ICA fanns det någonting ovanligt bland påsarna. Mitt bland alla plommon, päron och apelsiner låg en rosa liten varelse. Jag kände igen den till utseendet men kunde ändock inte säga varken namn eller smak.
Mamma förklarade att den rosa frukten kallades för drakfrukt och hon trodde att den skulle falla mig i smaken.
Jag var snabb med kameran och tog en bild på den. Därefter googlade jag ordet drakfrukt. På bilderna insåg jag att jag hade tagit kort på "fel" del av frukten. Men hur fan skulle jag kunna veta det?
Nåväl, jag fick reda på att den även kallas för Pitaya eller Jordgubbspäron och de växer på kaktusar (vad fan heter kaktus i plural - kaktusar?). Konstistensen på frukten påminner om kiiwi men smaken är betydligt mildare.
Nu har ni blivit lite smartare. Och även jag.
Nu kommer min fråga, nu kommer det kniviga med det hela :
Hur fan äter man den?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--