Trälarnas rätt i samhället

Jag har varit ambitiös!!
Räknat matte, gjort svenska, kollat över franskan och läst ett kapitel ur Guillou boken.
God, I'm good!

Men den här boken får mig att tänka på så väldans mycket saker (för den som inte har den vetskapen om just denna Guilloi bok så utspelar den sig på medeltiden). Bara grejer med trälar.. Visst har jag väl alltid vetat att trälar var slavar för "finare" folk, men jag har aldrig insett att det var så som boken vill få det att framstå. Där talas det om "hanträlar" istället för män, och "kor" istället för kvinnor. En trälpojke kallade sin pappa för "far" och då ifrågasattes det om trälar verkligen kunde ha fäder? Var det inte bara folk som kunde ha fäder?
Var det verkligen så hemskt?
Hujedamej för att vara träl!

Jag är enormt sliten. Går runt i mjukiskläder och vill allra helst lägga mig framför en härlig film. Varför blir man alltid sån av det här piss-vädret??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--