Vad gör man när man inte pluggar?

Igår pluggade jag ju rätt rejält på rättskunskapsprovet som jag skulle ha idag. Och det kändes så jäkla skönt när jag satt och skrev det, för jag kunde det. Så får jag inte mvg på det, då blir jag extremt förvånad och ledsen.

Men vem sa att pluggerierna var slut för det? Nu sitter jag och kämpar med ett hemprov i Svensk rättshistoria. För att vara ärlig så är det egentligen hejdundrans kul o intressant, men ganska jobbigt att det ska in imorgon och därmed har jag en ganska saftig press på mig själv att jag måste bli klar fort. Försöker ta det lugnt och göra det roligt istället.
Det svåra är att läsa ur 1864 års lagskrift. Typsnittet är helknas och k,s, f och t ser likadana ut samtidigt som w och m ser likadana ut och w används hela tiden istället för v. Så ibland kan det bli lite roliga meningsformuleringar. 1734 års lag är till och med lättare att läsa än 1864. Tycker ju att det borde vara tvärtom?
Men gudars vilken tur att jag har läst paleografi och är så enormt duktig på gammaldags skrift då (not).


ett smakprov på 1864 års lag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--