Män och deras kukar

Jag, mamma och pappa satt vid middagsbordet och åt en mysig middag tillsammans, bara vi tre. Charlotte var i väg hos en kompis och Mattias ska åka till Göteborg.
Då berättar dom att en bekant till oss har slagit sin fru. Denna fru är också hon en bekant.
De visste inte så mycket för de hade bara hört det på ryktesvägar, men hon ska tydligen ha gått till en kvinnojour och sökt hjälp och han ska ha flyttat därifrån. Men han ska ha kommit tillbaka någon gång då det var något av parets barn som firade sin födelsedag, och fadern ville väl troligen vara med och fira denna.
Men då hade han hotat sin fru, samtidigt som parets trettonåriga dotter stod bredvid och hörde alltihopa. Hotat henne till döds.

Nu sitter jag och kokar. Jag blir så jävla sur på alla män här i världen som anser att de är mer värda än oss kvinnor, bara för att de är just män.
Det finns ingen som kan förneka att de är starkare fysiskt, men den fysiska förmåga som de har blivit tilldelade - har de fått den för att de ska kunna få rättigheten till at slå kvinnor eller för att de ska vara kapabla till ett mer fysiskt krävande arbete såsom jordbruk och jakt?
Vad kommer det sig att män anser sig vara i högre rang än oss, enbart för att de har denna fysiska styrka? Varför ska de få tillgångar som inte vi får?
Varför tillger de sig själva rättigheten att bestämma över en kvinnas kropp?

Neej, jag förstår inte. Och jag blir bara mer och mer förbannad vid tanken på att det varenda dag finns kvinnor som blir utnyttjade av män på högst oacceptabla vis. Våldtäkt, misshandel och kränknigar.
Nu anser inte jag att kvinnorna är Guds bästa barn heller, men eftersom vi inte är fullt så starka fysiskt som män är - borde vi inte då bli behandlade med vördnad och respekt istället för att bli kränkta, sedda som sexobjekt och misshandlade?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--