Glamourfeminist?

En mycket smart tjej sa en gång till mig under en hetsig diskussion angående feminister.
"Catrine, vi är glamourfeminister du och jag!"
Om ni, precis som jag var, inte har så där helt klart för sig vad en glamourfeminist är för någonting så tänkte jag ge er en liknande förklaring som denna smarta tjejen gav till mig under den hetsiga diskussionen.

Om ni hör ordet feminist, vad tänker ni på då?
Denna smarta tjejen tänkte på orakade ben, osminkat ansikte och ganska ointressanta kläder - kort och gott en tjej som inte lade ner allt för stor vikt vid sitt yttre. För varför borde hon lägga ner tid på sitt yttre för att behaga dagens samhälle och ställa in sig i ledet av den kvinnobild som media har utspeglat? Så därför valde hon att inte göra just detta, och vara precis så som naturen har skapat henne - precis som de flesta (heterosexuella)männen i dag är.
Denna tjej strider för ett jämlikt samhälle där allting ska gå på lika villkor kvinna jämte man. Ibland strider hon för det lite för mycket, så att folk omkring henne får uppfattningen om att hon vill ha en kvinnodominerande värld där männen skulle vara underlägsna - precis som kvinnorna har fått varit i alla tider fram tills i våra dagar.

Om ni hör ordet glamourfeminist, vad tänker ni på då?
Jag personligen tänker mest på champagne och glitter, men det är nog mest för att ordet glamour finns med.
Denna smarta tjejen menade dock att glamourfeminister stridet för ett jämliktsamhälle, men dock lägger ner lite tid till sitt yttre. Inte för att behaga samhällets bild av kvinnor, utan för att behaga sig själv. Om man kan vara snyggare, varför då inte vara det?

Nu är min slutgiltiga fråga - är jag en glamourfeminist?
Njaej. Jag vill inte kalla mig själv för en feminist. En feminist strider ju för total jämlikhet mellan de båda könen. Det gör inte jag.
Jag vet att det manliga könet är fysiskt starkare än det kvinnliga. Vid vissa tillfällen använder männen denna fysiska styrka på fel sätt, till exempel som vid kvinnomisshandel då kvinnan oftast inte har en chans mot mannen. Det är fel.
Om man står för ett jämlikt samhälle, borde man inte då stå för att det ska vara lika illa för en kvinna att slå en man, som för att en man ska slå en kvinna. Det är där min feminism skriker emot.
I ett feministisk samhälle skulle det inte finnas någon lag mot kvinnomisshandel, eftersom vi skulle vara jämlika.

Så nejtack, till feminismen.
Jatack, till att kvinnor och män ska leva på lika villkor i de flesta frågor där det inte rör någon fysisk styrka.

Glamourfeminister
Den smarta tjejen var förövrigt Johanna, och här står vi och är allmänt -- glamourfeministiska?

Och mera bilder på oss:
Glamourfeminister4


Glamourfeminister3


Glamourfeminister2
Jag fick en flipp där i slutet och ville helt enkelt bara ladda upp lite snygga bilder på mig och Johanna också!

Kommentarer
Postat av: Hannah

Hejsan ! Vad gör du en måndagskväll som denna? :)

2008-03-10 @ 19:08:43
URL: http://hsomihg.blogg.se
Postat av: Charlotte

du ser typ allmänt stupfull ut på bilden på bara dig ^^ haha

2008-03-13 @ 14:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--