Ett nytt kapitel börjar

Det är lustigt hur lite man vet om morgondagen egentligen. Hela tiden gör man upp planer som man ska göra, scheman som ska följas och möten som ska avklaras. Sedan står man där. På mindre än fem minuter har alla planer om framtiden raserats och helt plötsligt är framtiden vit och man har ingen aning om vad man ska göra och hur det kommer gå.

För en vecka sedan vid den här tiden satt jag och svor lite. Hade fått hem ett brev på posten från Karlstad universitet. Där skulle det nämligen studeras Litteraturvetenskap nästa termin, och i brevlådan damp en kurslitteratur lista ner. Den var väldigt lång. För lång. Så då svor jag.

Sedan, några fjuttiga timmar senare satt jag och stirrade in i datorskärmen precis som du gör nu. Det plingade till i datorn och jag fick reda på att ett mail trillat in i inboxen. Det var från en adress jag inte kände igen, och tänkte först radera det utan att öppna det. Men titeln "välkomst brev" tog överhand och jag klickade in mig. Jag satt i våran tvsoffa när detta hände. Bredvid mig var min mamma och pojkvän som var i full gång med en curlingmatch på wii-spelet.

I mailet stod det att en kvinna hälsade mig varmt välkommen till JMG och Medie och kommunikationsvetarprogrammet i Göteborg. Utbildningen som jag i början av december grät så över för att jag inte kommit in på. Men där stod det. Det stod faktiskt svart på vitt att jag var antagen. Så då skreks det. Och oj vad det skreks. Min mamma och pojkvän tittade på mig och undrade vad tusan som hänt. Sedan grät jag. Och oj vad jag grät. Inte några vackra små glädjetårar som trillade ner för kinden utan ett totalt jäkla storgrin. Min stackars mor och pojkvän förstod fortfarande ingenting.
"Jag kom in!" Fick jag fram mellan mina hulkningar. Jag visade datorn för mamma, varefter jag sprang iväg och fortsatte gråta.


För en vecka sedan var min framtid i Säffle, pluggandes i Karlstad, jobbandes på McDonalds, och livet skulle se ut ungefär som det har gjort alla mina 19 år.
Idag är min framtid i Göteborg.

Ett nytt kapitel börjar...

Kommentarer
Postat av: Din stalker ;D

Nu poppa det upp på bloglovin!

2010-01-06 @ 22:13:51
Postat av: Sandra Ajax

Grattis! Jag har pluggat på JMK, som är Stockholms motsvarighet till Göteborgs JMG. Hoppas allt går fint och att du trivs med staden och utbildningen :)

2010-01-07 @ 09:23:25
URL: http://sandraajax.se
Postat av: m

grattis kusinen :)

2010-01-11 @ 11:59:04
URL: http://taamilda.blogg.se/
Postat av: Marie

Tycker att du ska blogga om livet i Göteborg om du har tid så klart. Så vi värmlänningar få vara lite avis ;)

2010-01-17 @ 20:18:02
Postat av: Charlotte

sv; aschdå, det är smällar man får ta! :D

2010-01-18 @ 14:57:05
URL: http://lottenpotten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--