Lite tankar om Gud

Jag tycker att det är fint med dagens sekulariserade samhälle. Idag blir vi inte påtvingade en kristen protestantisk religion, utan vi har möjligheten att välja och kombinera olika religioner alldels själva! Ingen alls, buddhismen, protestantism-buddhism och en gnutta gnosticism?
Eller varför inte en religion som inte har något namn över huvud taget?

Jag tror på en Gud. En del människor tycker att man är korkad då, och att religion endast är skapad för att lugna människans dödsångest. Det får ni tycka och tro om ni vill. Men jag tycker att det låter tråkigt och torrt. Att människan, träden, haven, djuren, syret, solen och jorden har skapats av en ren slump är någonting jag helt enkelt inte kan acceptera.
Nu påstår inte jag att Gud skapade Adam, som sedan skapade Eva och placerade dem i paradiset. Utan att det kanske fanns en mening med Big Bang.
Inte heller påstår jag att allt är rätt och riktigt som står i Bibeln, jag påstår inte att Jesus genomförde alla de miraklen som vi fick höra om i skolan.

Däremot påstår jag att det finns en Gud. Hur min Gud ser ut vet jag inte än. Men jag tänkte försöka ta reda på det under mitt liv. Hur vet jag inte, och inte heller när. Men att denne Allsmäktige Fader, Allah och Shiva finns, det tror jag.
Jag tror även att Gud finns överallt. I synnerhet i kärleken.



Kanske ser Gud ut så här?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--