2010-talets 1990-tals tänk

I den andra Harry Potter bokens klimax ska Hermione försöka få fram ljus, medan Ron och Harry förgäves försöker ta sig ur "Dödssnarans" grepp. Hermione suckar och säger att hon inte har några tändstickor.
Ron skriker åt henne att hon är ju en häxa, för Guds skull. Använd magi!

Ungefär så går det till i boken.
Precis så fungerar det i verkligheten också. Man ser inte möjligheterna man har, utan man ser bara förhindren.

För tillfället sitter jag och drar mig i mitt hår, kommer troligen vara skallig innan fredag eftermiddag. Det är tenta på ingång. En saftig, hemsk tenta om Sveriges politiska system. Och jag har inte orkat plugga för fem öre.
Därför sitter jag nu här, dagen innan tentan och är på bristningsgränsen till tårar. Det är så mycket som jag inte förstår, så mycket av all information som jag behöver som inte står i böckerna.
Jag förstår ingenting av insynsråd, om formell-, kameral- och förvaltningsrevision eller vad Europa Kommisionen egentligen gör. Hur mycket jag än bläddrar i anteckningar, böcker och powerpoints hittar jag ingen bra förklaring.

Då slog det mig.
Böcker?!
I vilken värld lever jag i?

Hört talas om Google?

Kommentarer
Postat av: Ida

Kör hårt Kära! Jag håller alla tummar och tår på att det går bra imorgon.

Och ja, tacka gud för Google. Det kan man inte klara sig utan!

Ses imorgon snuppelura. PUSS

2010-09-23 @ 19:11:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
--